jump to navigation

Imam bangla. Mac 19, 2008

Posted by alhawa in Lain-Lain, News.
Tags: , , , , ,
trackback

Anda tentu pernah solat di surau? Itu biasa kerana soalan saya pernah atau tidak ;maka jawapan anda tentulan YA. Tetapi, Anda pernah mempersilakan seorang bangla menjadi imam solat?  … apa jawapan anda?

Baiklah. Saya hanya ingin berkongsi pengalaman dengan kalian. Saya tinggal di Kluang dan di taman saya ada sekumpulan indon yang tinggal di rumah kotai dan sekumpulan bangla tinggal di kilang memproses habuk kayu; jika saya tidak silap.

Mereka; indon dan bangla sama-sama bermasyarakat dengan kami, penduduk taman dalam urusan solat dan kadangkala kerja kawin pun, mereka datang untuk rewang*=gotong-royong. Anda pelik? Tak pelik????

Anda bayangkan seorang bangla yang tak mahir cakap melayu boleh rewang sama-sama anda masa kerja kawin… ini bukan bangla Malaysia tau, ini bangla-Bangladesh.

Ini bagi saya, kuasa Allah. Dan saya bersyukur kerana taman saya ini dapat menerima mereka yang ingin sama-sama membuat kebajikan. Saya sangat yakin, tidak semua tempat samaada kampung atau taman dapat menerima bangla sebagai salah satu anggota masyarakat. Sebaliknya, bangla-bangla atau indon-indon ini sering menjadi cercaan dan hinaan masyarakat. Apakah mereka semuanya jahat? Bukankah kebanyakan mereka beragama Islam.

Dan; saya sendiri selaku imam kedua di surau taman saya ini, memberikan tempat saya kepada salah seorang bangla tersebut, namanya Mohamad Al-Anam. Sungguh merdu dan fasih membaca al-Quran. Dia bermazhab Hanafi dan membaca Al-Quran mengikut Qiraat bukan seperti kita Hafs An-Aasim.

Jika anda ingin mendengar suara Imam Bangla… silalah datang ke taman saya, Taman Permata; insyaAllah setiap Maghrib dan Isyak (sebab siang dia kerja kilang kayu) kecuali malam Jumaat kerana imam satu mengambil tempatnya.

Komen-komen»

No comments yet — be the first.

Tinggalkan Jawapan

