jump to navigation

Nikmat Suara April 15, 2008

Posted by alhawa in Petua.
Tags: , , , ,
trackback

Suara kita terhasil daripada 3 alat yang sangat istimewa. Apakah itu?

1- Mulut.

2- Hidung.

3- Halkum.

Cuba anda tutup mulut anda. Boleh keluarkan bunyi? Tentu boleh.. kerana bunyi itu mungkin dikelurkan daripada hidung atau haklum.

Cuba tutup hidung. Boleh keluarkan bunyi?

Cuba pula tutup mulut dan hidung? Masih boleh keluarkan bunyi? Boleh juga bukan?

Inilah kelebihan yang Allah ciptakan pada manusia. Saya tidak pasti dengan penciptaan haiwan-haiwan. Apakah sistem suara mereka sama seperti kita.

Jika hidung kita selesema, suara kita jadi sengau…

Jika mulut kita ada mata ikan (ulser mulut) atau sakit gigi… kita x mampu keluarkan suara dengan selesa.

Jika batuk, halkum kita tidak dapat hasilkan bunyi yang bermutu.

Sebenarnya persoalan di sini bukan bunyi-bunyi yang tidak ada makna seperti jeritan, la-la-la atau sebagainya. Ketiga -tiga alat di atas merupakan tempat-tempat keluar huruf (makhraj) dan ia juga sudah tentu bersangkutan dengan makhraj. Jika mereka sakit, kita pun tidak dapat bersuara dengan baik.

Maka, jagalah nikmat suara dengan sebaiknya. Jumpa lagi!

(Segala nota, file audio atau file video di sini adalah percuma. Cuma, saya berharap mereka yang membuat link pada Blog saya & juga kepada mereka yang berhasrat menerbitkan semula tulisan saya dapat memaklumkan kepada saya terlebih dahulu, melalui komen atau email pribadi saya azlansenggarang@yahoo.com. Segala proses download di sini atau di http://www.4shared.com , saya hanya galakkan memaklumkan kepada saya.)

yang benar,

azlan al-hawa

Komen-komen»

No comments yet — be the first.

Tinggalkan Jawapan

