jump to navigation

Petua Membaiki Suara Mac 25, 2008

Posted by alhawa in News.
Tags: , , , , ,
55 comments

Anda teringin bersuara merdu? Tentu jawapan anda YA…tetapi bila mengenangkan kemampuan diri, kadangkala timbul rasa rendah diri… “Tak apalah. Suara sedap pun buat apa. Bukan nak guna sangat. Ni dah boleh bercakap pun syukur.”…mungking terkeluar kata-kata ini daripada mulut anda..

Tapi, benarkah ada kaedah untuk membaiki suara?? Jawapan saya; YA.. ada.

Anda MESTI membaca Tips-tips di bawah samaada ‘meninggalkan terus’ atau ‘mengurangkan’… bergantung pada diri sendiri laa.. Kalau anda serius, tinggalkan terus lagi bagus.

1) Merokok..

2) Makanan berminyak.   Cth:- Mee Goreng (yang banyak minyak) atau karipap (serap minyak..<kes minyak tak cukup panas la nie..>)

3) Makanan bergetah / termasuk air buah yang bergetah.

4) Minuman ber ‘kaffin’ macam kopi, nescafe, macam-macam jenis kopi segera dan seumpamanya.

5) Coklat-coklat… (apa jenis sekalipun…mahal ke..murah ke..)

6) Air klorin.. (usahakanla minum air yang bertapis. SAJ=Syarikat Air Johor kadang-kadang bekalkan air berkeladak gak. Nasib baik ada tapis..)

PETUA MENJAGA

1) Bangun tidur pagi-pagi, minum air masak kosong sebelum gosok gigi. Sebaik-baiknya suam-suam sikit (eii gelinyer…!! ada antara anda ungkapkan macam tu… Saya bagi petua jer. Lagipun, yang minum mulut sendiri..)

2)  Sediakan Teh Papermint ataupun Teh Pudina. (Boh ada keluarkan tapi kalau dapat daunnya yang segar lagi bagus.) Bancuh dengan madu lebah asli, suam-suam.

3) Belajar menjerit (bukan Luar Kawalan yerrr..), di dalam sebekas air. Jangan mengaji tapi gunakah ..” Laa..Laa..Laa..”.

4) Ohh..lupa nak bagitau.. Lepas minum air pagi-pagi tadi, mestilah nak gosok gigi. Lepas kumur-kumur cuci mulut, lepas gosok gigi, sebelum berwuduk Solat Subuh, masukkan air dalam hidung. Tarik air masuk guna hidung, dalam-dalam. Pastu cuba keluarkan ikut mulut seberapa banyak yang mampu.

5) Tulang bahu & tulang belakang memainkan peranan menampung udara-udara nafas kita. Cuba kawal pergerakan badan semasa membaca Al-Quran.

6) Duduklah dengan tetap dan seimbang. Duduk Tahiyat Awal = tak seimbang.

KALAU SUARA TAK ELOK JUGAK….

1) Mungkin ada masalah kerongkong. = kena operation sikit kat doktor tekak.

2) Mungkin masalah kahak banyak sangat. = kena buangla. Cara terbaik herba-herba traditional la.

….. Rasanya cukuplah dulu…(nak semayang Subuh..Jom berjemaah!!) Lain masa berjumpa lagi!! Nantikan CD-Tarannum saya k!..

Semoga berjaya..

Wassalam..

azlan al-hawa